Coronamaatregelen van toepassing op het jeugdwerk

  • Jeugdwerk = code rood

Laatste update van deze website: 28/04/2021 om 15u.

Jeugdwerkregels blijven gelden.

Algemeen

Blijf rekening houden met de vijf basisregels

  • Blijf zeker thuis als je ziek bent.
  • Was vaak je handen met water en zeep.
  • Hou minstens 1,5 meter afstand.
  • Beperk je fysieke sociale contacten.
  • Draag een mondmasker op de plaatsen waar het verplicht is en op drukke openbare plaatsen.

  • Laatste update van de jeugdwerkregels:

Jeugdwerkregels

 

Activiteiten

  • Werking

Er is registratieplicht, hou dus goed bij wie jullie activiteiten meevolgt.

  • Vanaf maandag 26 april:

    • Voor de kinderen en jongeren t.e.m. 18 jaar wijzigt er niets;

      • activiteiten gaan BUITEN door tot 10 personen (excl. begeleiding)
      • het dragen van een mondmasker en afstand houden is verplicht voor de begeleiding
      • het dragen van een mondmasker van kinderen tot 12 jaar is niet verplicht
      • het dragen van een mondmasker van kinderen en jongeren van 13 tot 18 jaar is verplicht, tenzij er afstand kan bewaard worden
    • Voor jongeren +18 is wordt het samenscholingsverbod opgetrokken van 4 tot 10 personen;
      • het dragen van een mondmasker en afstand houden is verplicht voor leden en begeleiding
        Er kan dus in de buitenruimte (openbare ruimte) worden vergaderd met een groep tot 10 personen.
  • Vanaf zaterdag 8 mei (onder voorbehoud van goedkeuring door overlegcomité):
    • Het algemeen samenscholingsverbod blijft op maximaal 10 personen BUITEN
    • Voor de kinderen en jongeren t.e.m. 18 jaar; 
      • activiteiten gaan BUITEN door tot 25 personen (excl. begeleiding)
      • activiteiten voor kinderen tot 12 jaar gaan BINNEN door tot 10 personen (excl. begeleiding)
      • het dragen van een mondmasker en afstand houden is verplicht voor de begeleiding
      • het dragen van een mondmasker van kinderen tot 12 jaar is niet verplicht
      • het dragen van een mondmasker van kinderen en jongeren van 13 tot 18 jaar is verplicht, tenzij er afstand kan bewaard worden
    • Voor georganiseerde activiteiten voor kinderen en jongeren (dus ook 18+):
      • Georganiseerde activiteiten gaan BUITEN door tot 25 personen (excl. begeleiding)
        Onder georganiseerde activiteiten vallen ook vergaderingen, teambuildingsactiviteiten, …
        Dit kan in de buitenruimte aan het jeugdlokaal, op voorwaarde dat de buurt hierover geïnformeerd wordt. We raden hierbij aan om duidelijk te maken dat het een activiteit is van jullie jeugdbeweging (vlag, uniform, …). Gelieve de overlast ook maximaal te beperken en rekening te houden met de buurt. We raden dan ook aan ten laatste af te ronden om 22u. Wij voorzien hiervoor een brief die jullie kunnen ronddelen in de buurt. Jullie mogen deze volgende week via mail verwachten.
        Richtlijnen: Het dragen van een mondmasker en het houden van afstand is verplicht.

  • Evenement gaat BUITEN door tot 50 personen

    • Voor de verenigingen die met meer dan 25 personen willen vergaderen/een activiteit organiseren, …Aanvraag gaat via het evenementenloket. Jullie kunnen zelf een geschikte locatie voorstellen of onze dienst Evenementen zal jullie toeleiden naar een locatie.
      Richtlijnen: horecarichtlijnen die gelden voor events: deze zijn nu nog onduidelijk

De leeftijdsgrens is bij veel verenigingen een struggle. Daarom wordt er gekozen om te werken met geboortejaren. De geboortejaren hieronder zijn van toepassing tot en met 31/12/2021. Daarna wordt deze indeling aangepast. 

De categorie -12 jarigen zijn alle kinderen geboren in 2009 of later. 
- De categorie 12 jarigen tot 18 jarigen zijn geboren tussen 2003 en 2008.

Het aanbieden van activiteiten of de werking laten doorgaan is volledig jullie keuze. Samen kiezen jullie voor een oplossing waar iedereen zich goed bij voelt.

Het is daarentegen niet verboden om eens out-of-the-box te denken en een fenomenale alternatieve werking aan te bieden. Hebben jullie hier zotte ideeën voor maar laat het budget dit niet toe? Neem eens een kijkje of het IMPULSFONDS jullie op weg kan helpen!

 

  • Ontvangst van de kinderen en jongeren

Vraag aan de ouders dat ze verplicht hun mondmasker dragen bij het afzetten van de kinderen.

Zorg er ook voor dat ze niet in de bubbel binnenkomen.

 

  • Vergaderen met de leiding

Samenkomen om te vergaderen kan momenteel niet. Probeer dit digitaal te organiseren. Samenkomen in het lokaal kan enkel om werking te geven of om eventueel de werking voor te bereiden (doe dit indien mogelijk ook digitaal).

 

  • Grote activiteiten niet onmiddellijk annuleren. 

Bekijk de mogelijkheden om grote activiteiten te organiseren op andere plaatsen zodat ze wel binnen de maatregelen vallen (vb: Depart XXL, ontmoetingscentra, evenementenplein, JC Tranzit, evenementenplein).

Houd er rekening mee dat dit soort infrastructuur snel volzet is, dus reserveer je zaal op tijd!
Momenteel kunnen er geen grote activiteiten/evenementen georganiseerd worden tot en met 8 mei 2021.

Binnen en buiten spelen

    • Buiten spelen

    We adviseren iedereen om enkel buitenactiviteiten te programmeren!

    Vanuit Stad Kortrijk laten we toe dat er in de openbare ruimte gespeeld wordt. Hieronder geven we enkele tips mee om dit veilig te laten verlopen

    • Verplaats jullie zoveel mogelijk in een compacte groep
    • Ga niet op drukke plaatsen spelen (vb: speelpleintje waar andere kinderen zitten)
    • Signaleer aan externen dat er met een bubbel in een park, plein of op andere openbare plaatsen gespeeld wordt. Enkele voorbeeldjes:
      • Zet een bordje: “Hier speelt een bubbel”
      • Baken het speelveld indien mogelijk af met lint, krijt of kegeltjes
      • Vermijd contacten met externen op de openbare plaatsen

    Virus Buiten Spel
    De Ambrassade verzamelde info op hun website waar je best rekening mee houdt tijdens je werking in open luchttips en advies over hoe je kunt samenwerken met ons of andere partners om de nodige locaties en materiaal samen te regelen: Virus Buiten Spel | De Ambrassade

    500 seniortenten ter beschikking
    De Vlaamse Uitleendienst Kampeermateriaal stelt van 1/02/2021 tot en met 14/03/2021, 500 seniortenten uitzonderlijk ter beschikking van jeugdorganisaties.
    Deze kunnen dienen voor een pop-up afdelingslokaal, shelter om spelletjes te spelen, enz… Meer informatie vind je hier terug.

    • Binnen spelen

    We adviseren iedereen om enkel buitenactiviteiten te programmeren!

    Elke bubbel dient in een gescheiden binnenruimte te zitten. Binnen volgen jullie steeds de afgesproken jeugdwerkregels per leeftijdscategorie.

    De weersomstandigheden in de komende maanden kunnen ervoor zorgen dat dit voor sommige verenigingen een grote uitdaging wordt.

    Indien jullie nu al weten dat er niet voldoende ruimte ter beschikking zal zijn, dan horen we dit graag. Als we dit vernemen kan er nu al gezocht worden naar een oplossing.

    Neem hiervoor contact op met Jelle.stragier@kortrijk.be  

    Ravotspots & speelpleintjes in groot Kortrijk

    Overzicht van alle speelplekjes in Kortrijk

    Geheime & avontuurlijke ravotspots in Kortrijk 

    Vergeet ook niet de leuke hoekjes en kantjes die je tijdens de lockdown ontdekte, te blijven bezoeken!

    ta
    • Takeaway en leveringen

    Rekening houdende met de strenge coronavoorwaarden rond takeaway en leveringen door niet-professionelen stelt Stad Kortrijk haar ontmoetingscentra open als erkende afhaalpunten voor de verenigingen.

    Willen jullie dus een takeaway organiseren dan kan dit!

    De voorwaarden kan je hier terugvinden: 

    Afhaalpunten voor verkoopacties

    De aanvraag verloopt via het 

    evenementenloket

    Verenigingen kunnen ook goederen leveren aan de deur/aan huis. Samenwerken met een professionele handelaar/horecazaak/leverancier om de levering te laten doen kan, en de vereniging mag helpen bij die levering. Verenigingen kunnen ook goederen laten afhalen aan hun eigen lokaal. Deur-aan-deur verkopen blijven verboden
    Meer informatie kan je hier terugvinden. 

    Welke goederen kunnen door verenigingen verkocht worden?

    •        Aangekochte goederen die doorverkocht worden (bvb. industriële koeken, pannenkoeken, chocolade reeds verpakt, postkaarten, balpennen, sleutelhangers…) 
    •        Etenswaren (bvb. spaghetti, zelf gemaakte pannenkoeken, soep, hutsepot …) enkel indien bereid door een professionele traiteur/cateraar/restaurateur… De vereniging mag hierbij niet helpen. 
    •        Niet-etenswaren die zelf gemaakt worden (bvb. kaarsen, zelf gemaakte postkaarten…) 
    •        Samengestelde pakketten (bvb. ontbijtmand): dit kan, maar de pakketten mogen niet door de vereniging samengesteld worden enkel door een professionele instantie.